Muutoksia ruokavalioon

by - 14.8.16





Oikeastaan yksi syy siihen, miksi perustin tämän uuden blogin, on innostumiseni puhtaampaan ja enemmän kasvispainoitteiseen ruokavalioon.

Alkuvuodesta olin viiden päivän mehupaastolla, joka sai mut kiinnostumaan puhtaammasta ja kasvispainotteisemmasta ruokavaliosta. Paaston jälkeen aloin lisätä kasvisten määrää joka ruualla, ja vähensin prosessoidun ruuan määrää huomattavasti. Tavoitteenani oli syödä suurimman osan ajasta puhtaasti. Tuoretta, puhdasta ja mahdollisimman vähän käsiteltyä ruokaa. Kevään elin hyvinkin kurinalaisesti, mutta nyt olen hieman löysännyt ruokavalion kanssa. 

En laita itse enää ollenkaan leivän päällä leikkeleitä enkä osta kaupasta nakkeja, makkaraa, kananugetteja tms. (poikkeuksena grillimakkara, tästä en ole kesällä osannut luopua!). Kevään olin myös pitkän aikaa ostamatta kanaa, nautaa ja porsasta, mutta kesällä näitäkin tuli silloin tällöin ostettua ja grillattua. Maitotuotteidenkin käyttöä olen vähentänyt huomattavasti, mutta juustosta en varmaan koskaan pysty luopumaan (terkuin juustohiiri). Maitoa juon silloin kun tuntuu, en kuitenkaan joka päivä, ja toisinaan syön aamupalaksi turkkilaista jogurttia ja kasvissosekeiton kanssa raejuustoa.

Keväämmällä söin myös lähes kokonaan gluteenittomasti, eli jätin vehnän, rukiin ja ohran pois. Nyt ruis ja osittain myös vehnä (hyihyi!) on tullut takaisin ruokavaliooni, mutta pyrin taas vähentämään niiden käyttöä. Mun maha ei nimittäin pidä etenkään vehnästä. Pastaa syön kyllä silloin tällöin, mutta sitä en edes oikeastaan kaipaa. Mikäli iskee pastanhimo, on olemassa onneksi myös gluteenitonta pastaa. Olen myös itse tehnyt gluteenitonta leipää sekä muita gluteenittomia leipomuksia.  

Kasviksia siis syön nykyään suhteellisen paljon. Täysin kasvissyöjää musta ei kuitenkaan varmasti koskaan tule, sillä olen kasvanut metsästäjän tyttärenä, ja poikaystäväni myös harrastaa metsästystä. Puhumattakaan siitä, että meillä on kaksi jäniksenmetsästykseen erikoistunutta koiraa ;) Hirvenlihaa, jänistä sekä silloin tällöin erilaisia lintuja ja kalaa, kaikki itse (okei, yleensä siis poikaystävän) pyydystämänä, ne kuuluvat ruokavaliooni. Ja nämä ovat mielestäni sitä lähiruokaa parhaimmillaan! Tähän kun lisätään kauden vihannekset, hedelmät ja marjat, ollaan mun mielestä jo aika hyvällä polulla ruokavalion suhteen. 

Silloin, kun syön muualla kuin kotona, en ole ruuasta niin tarkka. Saatan syödä kanaa tai muuta lihaa, mikäli kasvisversiota ei ole tarjolla tai yksinkertaisesti tekee mieli lihaa. Mitenkään orjallisen tarkasti en tätä ruokavaliota muutenkaan noudata, kuten olette varmaan noista makkara, juusto yms. poikkeuksista huomanneet. Varsinkin kulunut kesä tuntui olevan haastava, sillä en ole yksinkertaisesti jaksanut perehtyä kasvisruokavalio + grillaus -aiheen saloihin.

Kerroinkin tuossa yhdessä aiemmassa postauksessa, että ruokavalioni on ollut päin peetä jonkin aikaa. Karkin ja muiden herkkujen syöntiä olen nyt saanut rajattua pariin kertaan viikossa, mutta tästäkin olisi varaa parantaa. Kunhan pääpiirteittäin ruokavalio on kuitenkin hyvä, niin kerran pari viikossa herkuttelut eivät mielestäni haittaa. :)

Kiteytettynä siis mun toiveeni ja tavoitteeni ruokavalion suhteen:
1. Syö pääosin mahdollisimman puhdasta ja vähän käsiteltyä ruokaa.
2. Suosi kotimaista ja lähiruokaa sekä mahdollisuuksien mukaan luomua.
3. Vähennä gluteenin määrää.
Sellaista tämänhetkiseen "ruokavalioon" liittyvää ajatuksenjuoksua tällä kertaa.

Kuvissa kevään ja kesän reseptikokeiluja. Gluteeniton ja sokeriton porkkanapiirakka, kasvis-kesäkurpitsalasagne, gluteeniton kasvispizza, aamun piristävä mehu, kolmen aineksen letut. Kiinnostaisiko saada ohjeita näihin?


You May Also Like

0 kommenttia